Statul estimează că va plăti constructorilor până la 1 miliard de euro pentru întreținerea autostrăzii Comarnic – Brașov pe perioada de 26 de ani a contractului de concesiune, din banii încasați prin taxarea șoferilor, suma fiind separată de costul de construcție și proiectare.
„Este foarte greu de apreciat în momentul ăsta, pentru că acel așa-numit financial closing nu este finalizat. Eu v-am spus evaluarea noastră, și puteți calcula și dumneavoastră, ne va costa 52.000 de euro pe lună pe kilometru, înmulțiți cu 60, vedeți cât iese. Aceasta este o sumă plafon, aceasta este suma maximă. Ca să ajungi să-ți plătească cineva suma maximă, trebuie să o justifici, trebuie să arăți lucrările pe care le-ai făcut, întreținerea, trebuie să justifici. Maxim pe lună este 52.000 euro pe un kilometru, și trebuie să vă gândiți că este un kilometru de autostradă în munte, unde ai șase luni de iarnă, gradul de uzură este foarte mare, o dată la cinci ani, conform contractului, se fac reparații capitale”, a declarat joi Șova într-o conferință de presă, după ce a fost întrebat la cât se angajează statul să plătească anual asocierii care va construi autostrada Comarnic – Brașov.
În condițiile în care autostrada va avea aproximativ 60 de kilometri, incluzând 7 km de drumuri de legătură, rezultă că suma maximă pentru întreținere se va plasa la 973 milioane euro pe perioada concesiunii.
Contactat de MEDIAFAX, Șova a precizat că aceste costuri sunt separate de cele pentru construcția propriu-zisă a autostrăzii, care sunt evaluate la aproximativ 1,5 miliarde euro. La acestea se adaugă și cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanți sau sisteme inteligente de transport, realizarea întregului proiect urmând să coste în total 1,8 miliarde euro, fără TVA.
Nivelul taxei de utilizare a autostrăzii, evaluat în prezent la 5,7 lei + TVA, va fi stabilit și încasat de Guvern.
Șova estimează că traficul pe această autostradă va fi uriaș, „niște zeci de mii de mașini pe zi”, și precizează că soluția tehnică de taxare nu a fost deocamdată stabilită, dar ar putea presupune mai multe variante.
„Dacă vor fi și bariere, vor fi soluții care să nu îngreuneze traficul”, a precizat ministrul delegat.
Premierul Victor Ponta și ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură s-au întâlnit, joi, la Palatul Victoria, cu reprezentanții asocierii Vinci – Strabag – Aktor, care a câștigat licitația pentru construcția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, prilej cu care cele două părți au semnat un memorandum de înțelegere.
Ponta a arătat că, potrivit memorandmului, ultimul kilometru al autostrăzii va fi finalizat în 2017, deși speră ca proiectul să fie terminat până la finalul anului 2016.
Autostrada va fi dată în concesiune pe o perioadă de 26 ani plus perioada de construcție, iar Guvernul va trebuie să înceapă rambursarea costurilor de construcție începând cu 2017.
Nici premierul, nici ministrul Șova nu au dorit să comunice numele băncilor care vor finanța acest proiect.